M/S Ellen af Bohuslän

M/S Ellen af Bohuslän rymmer 73 passagerare, med plats för 50 ätande gäster. Det skyddande akterdäcket rymmer 23 personer. Första ägare var James Dickson & Co. Då gick hon som bogserbåt och isbrytare längs norrlandskusten. 1955 blev ångfartyget motoriserad med en Skandiadiesel men har numera en Scaniamotor. Ellen byggdes om till passagerarfartyg och 1980 var hon uthyrd som ersättningstrafik för den rasade Tjörnbron. 1981 såldes hon till Tjörns kommun och blev omdöpt till Vestvåg II. Ett flertal ägare i Karlstadtrakten hade henne som båtbuss innan hon fick köra turister i Hammarös skärgård och i Vänerns skärgård.

Fartygsfakta     Informationskällor:* I äldre skeppslistor står hon som fd Carlén. Detta är fel. Carlén var en skonert, byggd 1858 som bytte namn till Ellen. I SSL 1887 har denna Ellen fått påskrivet fd Carlén. Enl Motala Verkstads byggnadslistor hette båten Ellen vid byggnation.
  Byggd 1885
  Varv Motala Mekaniska Werkstads AB, Motala
  Varvsnummer 369
  Registernr 11085
  Fartygstyp Ångbogserare, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer -
  Signal SGFO
  Systerfartyg -
  Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 18,90 meter 23,44 meter
  Största bredd 4,45 meter 4,69 meter
  Djupgående 1,90 meter 2,20 meter
  Brt/Nrt 40/15 63/18
  Maskineri 2 x Motala ångmaskin 1 x Scania DSI 11 MO1
  Effekt 100 hk, 73 kW 275 hk, 202 kW
  Toppfart - 9 knop
  Kapacitet - 73 passagerare
  Historik
  1885 Levererad av Motala Mekaniska Werkstads AB som Ellen till James Dickson & Co/Trävarubolaget Svartvik, Svartvik. Byggnadskostnad 36.000 kr. Bogserbåt längs Norrlandskusten.  
  1919 James Dickson & Co/Trävarubolaget Svartvik byter namn till Trävaru AB Svartvik, Svartvik.  
  1937 Överförd till Sunds AB, Sundsvall.  
  1955 Motoriserad med en Skandiadiesel, 300 hk, 220 kW vid Lunde varv, Lunde.  
  1954 Överförd till Svenska Cellulousa AB, Sundsvall.  
  1969-07-14 Såld till pr/Henry Asker, Stora Askerön och omdöpt till 
Björn III.
 
  1979 Såld till HB Visingsöbåtarnas Rederi Moberg & Johansson, Visingsö och omdöpt till Wisingsborg. Ombyggd till passagerarfartyg på Visingsö. Ny huvudmaskin, av fabrikat Scania DSI 11 M01, 275 hk, 202 kW, installeras. Trafik i Vättern.  
  1980 Uthyrd till Rederibolaget Sagena, Mollösund, Orust. Ersättningstrafik för den rasade Tjörnbron medan rederiets egna fartyg är på varv.  
  1981 Såld till Tjörns Kommun, Tjörn för 600.000 SEK och omdöpt tillVästvåg II. Reservfartyg på traden Rönnäng - Åstol.  
  1981 Omdöpt till Vestvåg II.  
  1999-08-09 Såld till Till Sjöss AB, Karlstad och omdöpt till Vestvåg af Karlstad. Turisttrafik på Vänern.  
  2003-12-31 Såld till Rederi Vänertrafik AB, Karlstad (Till Sjöss AB:s dotterbolag).  
  2004 Ombyggd på Kållandsö Varv AB, Lidköping. Förlängd med 4,2 meter.  
  2010-07-01 Såld till Solstadens Sjöfart AB, Karlstad. Fortsatt trafik för Till Sjöss AB, Karlstad.  
  2014-04-17 Såld till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB, Göteborg och omdöpt till Ellen af Bohuslän.