M/S Nya Skärgården

M/S Nya Skärgården är vår stolthet i familjen. En riktig skönhet som rymmer 220 passagerare och har plats för 150 ätande gäster, även om vi föredrar att ha max 120 gäster ombord för extra utrymme och trevnad. Hon beställdes av Skärgårds AB i Norrköping 1914 och har haft ett långt och lite brokigt liv, även om hon är yngst i båtskaran just nu. Hon har jobbat i året-runt-trafik, ingått i Marinförvaltningens ägo, agerat lastfartyg, gått från ångmotor till modern dieselmaskin, varit arbetsfartyg och slutligen blivit ombyggd till passagerarfartyg igen. Nu behåller vi henne så!

  Fartygsfakta     Informationskällor:* Redaren 4/1994, S29-30* Enligt Bergmans såldes fartyget 2015-01-31, nu ändrat till 2015-04-14 enligt registret, KN 2015-05-20
  Byggd 1915
  Varv Motala Verkstads Nya AB, Motala
  Varvsnummer 461
  Registernr 5693
  Fartygstyp Ångfartyg, numera motorfartyg
  Material Järn
  IMO nummer 8634144
  Signal JVFR, numera SGWU
  Systerfartyg -
Teknisk data Vid byggnation Idag
  Längd öa 32,10 meter 32,11 meter
  Största bredd 6,23 meter 6,32 meter
  Djupgående 2,53 meter 2,51 meter
  Brt/Nrt 299/139 187/76
  Maskineri 1 x Motala ångmaskin 1 x Volvo Penta D12 D-B MH
  Effekt 285 hk, 209 kW 450 hk, 330 kW
  Toppfart 11 knop 12 knop
  Kapacitet - 165 (D)/220 (E) passagerare
  Historik
  1914-07-09 Beställd av Skärgårds AB i Norrköping, Norrköping för leverans den 1 maj 1915. Kontrakterad byggkostnad 120.000 kr.  
  1915-05-10 Levererad av Motala Verkstads Nya AB som Nya Skärgården till Skärgårds AB i Norrköping. Insatt i året runt-trafik på traden Norrköping - Valdemarsvik.  
  1918-05-10 Såld till Wermdö Ångfartygs AB för 225.000 kr och omdöpt tillThorsbyfjärd. Trafik på traden Stockholm - Lagnö - Tynningö - Kolvik - Vik.  
  1918-05-22 Övertas av Rederi AB Stockholm - Wermdö och döps om till Tor.  
  1919-12 Omdöpt till Tor II efter det att det gamla fartyget med det namnet sålts.  
  1939 Upplagd.  
  1940 Åter i trafik.  
  1941-01-23 Hyrs ut till Marinförvaltningen.  
  1945-01-01 Såld till Marinförvaltningen och omdöpt till Tynningö. Kör permittentturer och under flera vintrar på 50-talet ersätter fartyget även Stockholm Ångslups AB:s maskinsvaga ångslupar till bland annat Sandhamn.  
  1958-02-18 Såld till Bo Arne Julius Lindegren i Lindesvik, Kungsängen. Fartyget var i uselt skick vid försäljningen och byggdes om till lastfartyg. Används till sandfrakt.  
  1962 Omdöpt till Linda II.  
  1966 Motoriserad.  
  1974 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta TAMD 120A, 245 hk, 180 kW, installeras.  
  1982 Såld till Sven Erik Woller Nachtweij, Saltsjö-Duvnäs för 90.000 kr.  
  1985-02 Såld till Lars Fagerström, ägare till Tynningö Svets & Mekaniska AB, för 220.000 kr. Ombyggd till arbetsfartyg och döpt tillReparatören af Tynningö.  
  1987 Såld till Tynningö Partnershipping HB för 550.000 kr.  
  1988-03 Omdöpt till Linda af Tynningö.  
  1994-10-25 Såld till Rederi AB Kind, Motala. Ombyggd till passagerarfartyg och åter döpt till Nya Skärgården.  
  1998 Ombyggnaden klar och fartyget åter i trafik. Stationerat i Söderköping.  
  1988 Flyttad till Jönköping.  
  2002 Såld till Bergmans Ångfartygs AB, Motala. Trafik på sjön Vättern.  
  ? Nytt passagerarcertifikat för 220 passagare.  
  2006 Ny huvudmaskin, av fabrikat Volvo Penta D12 D-B MH, 450 hk, 330 kW, installeras.  
  ? Nytt passagerarcertifikat för 165 passagare.  
  2015-04-14 Såld till Göteborgs & Bohusläns Rederi AB, Göteborg. Ny hemort Göteborg.  
  2015-05-04 Lämnar Vättern kl. 08.45 för en tredagarsresa till Göteborg, dit man ankommer vid 16-tiden den 6 maj. Bildreportage